Zabawy

2017-03-20

Rehabilitacja

Na początku gdy było już pewne, że nasze dziecko nie słyszy zalecano nam rehabilitacje słuchowe. Wtedy jeszcze słowo rehabilitacja miało inne dla mnie znaczenie - kojarzyło mi się z trudnymi ćwiczeniami i zajęciami, którym trzeba sprostać. Nie wiedziałam gdzie się udać, bo żaden z lekarzy nie wskazał mi konkretnej drogi. Zaczęłam szperać w Internecie i na szczęście udało mi się znaleźć miejsca, gdzie takie rehabilitacje się odbywają. Najbliższe miejsca do których się zgłosiłam to Fundacja Echo, Instytut Głuchoniemych w Warszawie i Kajetany. Od około 5 miesiąca życia zaczęłyśmy z Helą intensywnie uczęszczać na zajęcia. Od tej pory słowo rehabilitacja zmieniła moje mylne skojarzenia- teraz oznacza dla mnie fajne chwile z dzieckiem, ogromny postęp w rozwoju dziecka i pomysły na zabawę. Myślę, że wszystkim dzieciom przydałyby się takie zajęcia, moim zdaniem wpływają na ogólny rozwój dziecka oraz wzmacniają więź z rodzicem. Poniżej opisuje zabawy które przez ten czas pokazali nam rehabilitanci.

Zabawy DLA DZIECKA wspomagające rozwój słuchu

W WIEKU 0-24 miesięcy

RODZINA

Drukujemy zdjęcia najbliższej rodziny i pytamy gdzie jest mama, gdzie jest tata, gdzie jest siostra (imię), staramy się pomóc pokazać dziecku właściwego członka rodziny.

NIE MA, JEST

Pokazujemy dziecku zabawkę, np. kaczkę i opowiadamy: „kaczka jest żółta, kaczka pływa i robi KWA KWA”, potem chowamy ją pod chusteczkę lub do pudełka. Mówimy „nie ma kaczki” i pokazujemy to również gestem rozkładając ręce. Po chwili zachęcamy dziecko do ściągnięcia chusteczki lub do otwarcia pudełka, mówiąc ooooooooo -ciągniemy/otwieramy, potem mówimy aaaa jak już widać postać.

PIOSENKA KNIL

Piosenkę ściągnęłam z Internetu. Sadzamy dziecko na sowich kolanach, przed lustrem i wykonujemy ćwiczenia które wypowada narrator na płycie. (machamy rączkami, klepiemy się po brzuskzu itp.).

ZWIERZĄTKA I ONOMATOPEJE

Pokazujemy zwierzątka, najlepiej figurki i naśladujemy jakie dźwięki wydają, przy okazji opowiadamy o zwierzątku i pokazujemy gdzie ma oko, gdzie ogon, że potrafi pływać albo skakać. Po kilku razach próbujemy pytać dziecko gdzie jest jakieś zwierzę żeby nam podało, albo spojrzało w tę stronę.

GRA MUZYKA

Włączmy muzykę i tańczymy z dzieckiem na ręku, po chwili wyłączmy, zatrzymując się i mówimy „nie ma”, pokazując gestem (rozkłądanie rąk). Po chwili włączamy i znowu tańczymy. Może być ten instrument zamiast muzyki. MUZYKA BOBASA jest ciekawym wyborem.

KARMIMY PACYNKĘ

Ptrzebujemy pacynki lub jakiejś postaci oraz jedzenia- mogą być to prawdziwe pokarmy albo w formie zabawek(Ikea ma śiwetny asortyment miękkiego pożywienia). Pacynka prosi o podanie jedzenia np. jajko, pomidor, banan itp.- dziecko podaje do buzi konkretną rzecz. Trudniejsza wersja jest taka jak mamy dwie pacynki albo 3 postacie (miś, lala, słoń) i mówimy daj misiowi banana, potem daj lali pomidora itd.

TAKIE SAME

Potrzebujemy kilku takich samych par przedmiotów, dwa takie same auta, dwie takie same piłki, dwa takie same koniki, dwie takie same kaczki itp. Najpierw pokazujemy pojedynczo zabawki i opisujemy je krótko (np. to jest piła piłka jest okrągła, piłką gramy, to jest konik, konik robi ihahah , konik ma ogon i grzywę itp.). Rozkładamy wszystkie zabawki a potem wyciągamy pojedynczo ich pary i prosimy dziecko o pokazanie/dołożenie do takiej samej rzeczy.

OBRAZKI DO RZECZY

Potrzebne są obrazki z takimi samymi rzeczami. Najpierw opowiadamy dziecku kolejno o karcie co przedstawia i rozkładamy karty obok siebie a potem prosimy dziecko o dopasowanie kart z takimi samymi rzeczami na obrazkach.

WRZUCANIE NA DZWIĘK

Dziecko na usłyszany dźwięk np. bębenka ma wrzucić 1 klocek do kubełka. Po kilkunastu razach w końcu nauczy się tej zabawy i będzie można rozpoznać co słyszy.

MAŁE –DUŻE

Potrzebujemy takich samych rzeczy -dużych i małych. Np. małe auto, duże auto, mała piłka i duża piłka, mała lala i duża lala. Pokazujemy najpierw duże rzeczy i układamy obok siebie, następnie wyjmujemy małe pary i prosimy o dołożenie. Na koniec prosimy o podanie np. małej lali a potem dużego auta itd.

KOLORY

Mamy 4 pojemniczki w kolorach: czerwony, niebieski, żółty i zielony. Pokazujemy dziecku kolory, który to który i potem prosimy o dopasowanie klocków w tych kolorach do odpowiedniego pudełka - ważne aby pudełka i klocki były w bardzo zbliżonych kolorach.

UBIERAMY MISIA

Miś magnetyczny z zestawem ubranek na magnes, prosimy o założenie spodni, okularów itp.

SAMOGŁOSKI

Potrzebujemy wydrukowanych samogłosek (o,i,a,e,u) na A4 i pokazujemy pojedynczo dziecku wymawiając dana literkę. Odkładamy je obok siebie i prosimy o podanie konkretnej litery.

CO BYŁO

Do tej zabawy potrzebujemy trzech instrumentów, kładziemy je przed sobą, zakrywamy dziecku oczy i gramy na 1 instrumencie, potem pytamy „co było” dziecko ma zgadnąć, który to grał instrument. Pomagamy dziecku do czasu aż się nauczy

MIŚ PLOUM

cd z dźwiękami + obrazki, pokazujemy pojedynczo obrazki i mówimy co się dzieje na obrazku, potem pokazujemy obrazek z odpowiadającym mu dźwiękiem z cd. Pokazujemy tak kilka obrazków a następnie kładziemy je przed dzieckiem i włączamy 1 dźwięk z wybranych obrazków. Prosimy żeby dziecko słuchało i wskazało usłyszany obrazek. Obrazki stopniowo dozujemy, najpierw klika razy po 3 obrazki i potem kolejne.

DŻWIEKI OTOCZENIA CD

Rozkładamy kilka rzeczy i włączamy pojedynczy dźwięk żeby dziecko nam wskazało co słyszało.

PAN ZIEMNIAK

Atrakcyjan zabawka która pozwala na odkrywanie części ciała. Wspólnie z dzieckiem po kolei pryzpimany ziemniakowi cześci ciała i części garderoby opowiadając o tym, natsoenie sami prosimy o podanie któregoś z elementów.

PUZZLE

Na początek puzzle 1-2-3 elementowe układamy z dzieckiem, układając opowiadamy dziecku o układanej rzeczy.

ZABAWA Z LALA

Potrzebna jest lala i akcesoria , szczotka, wózek, łóżko, talerzyk, łyżeczkę, pieluchę, ubranka. Razem z dzieckiem bawimy się lalą, czeszemy ja, karmimy, idziemy na spacer, przewijamy, kładziemy spać itp. Przy wszystkich czynnościach namawiamy dziecko do działania, opowiadamy co robimy, sprawdzamy czy dziecko rozumie czynności o które je prosimy.

CO LATA,CO PŁYWA, CO JEŻDZI

Mamy 3 rysunki/zdjęcia: niebo, woda, ulica. Mamy po 2 pojazdy które pływają, latają i jeżdżą. Pokazujemy pojazd i pytamy „gdzie będzie auto?” Auto jeździ i kładziemy razem z dzieckiem na ulice. Wyjmujemy kolejny pojazd samolot i pytamy „gdzie będzie samolot”?samolot lata po niebie” i kładziemy na niebo. Kolejny statek lub łódka, i pytamy „gdzie będzie statek”?Statek pływa po wodzie” i kładziemy na zdjęcie wody.

PUZZLE 1 ELEMNTOWE

(piankowe pojazdy) - samolot, statek, łódka, helikopter, auto.

1. Zabawa w układanie, wyciągamy wszystkie pojazdy i wrzucamy do 1 pudełka i dziecko losuje pojedynczo i szuka gdzie pasuje i wkłada.

2. Wyjęte elementy rozkładamy koło siebie i mamy taka sama ilość postaci: miś, lala, piesek, kotek, kaczka. Mówimy „lala jedzie samochodem”- dziecko ma wziąć lale i położyć na auto. „Miś płynie statkiem” itd.

PODAJ

Zabawa na naukę skupienia uwagi

Rozkładamy około 10 różnych rzeczy i prosimy o podanie dwóch „podaj lalę i kaczkę” - wyciągając dwie ręce, jak dziecko poda jedną rzecz to pokazujemy, że druga ręka jest pusta i prosimy o drugą rzecz.

CZYJ TO DOMEK

Uczymy dziecko przy pomocy np. obrazków gdzie mieszkają zwierzaki, a potem prosimy o dopasowanie przez dziecko domków do zwierzaków (pies-buda, kot-koszyk, osa-ul, rybka-akwarium, ptak-budka dla ptaków, itp.)

HISTORYJKI OBRAZKOWE

Można zakupić takie 4-elementowe historyjki w sensownych cenach. Opowiadamy dziecku dokładnie co widać na danym obrazku a potem robimy bałagan (mieszamy obrazki) i prosimy o prawidłowe ułożenie.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel